500 български и световни марки в сферата на потребителските стоки и услуги (business-to-consumers) бяха избрани за Superbrands у нас. Независимото проучване на потребителския сегмент на българския пазар, което след 2006 г. се провежда за втори път, посочи отново „M-Тeл“ за най-силна българска марка. Лидер сред глобалните брандове е Coca-Cola, която спечели и вота на хилядите потребители, гласували в интернет.
Методиката на подбор и оценяване на брандовете е универсална за всички страни, реализиращи програмата Superbrands. Селективният процес се осъществява на два етапа: чрез конфиденциално гласуване на членовете на независимото експертно жури – Борда на Superbrands Bulgaria, и чрез национално гласуване на потребителите в интернет. Това дава възможност експертното мнение да се разгледа успоредно с мнението на потребителите. Членовете на Борда не получават материално възнаграждение, те не оценяват марка, с която са свързани, или брандове на свои конкуренти.

Експертното жури на Superbrands се обновява всяка година и се формира от специалисти в следните три области: авторитетни представители на агенции, работещи в различни сфери на маркетинга, мениджъри на ключови компании и бизнес организации, както и водещи журналисти от влиятелни медии. Председател на Борда на Superbrands за този проект е проф. д-р Веселин Благоев, председател на Българската асоциация по маркетинг.

Superbrands е марка, която е изградила отлична репутация в своя сектор и предлага значителни материални и емоционални предимства пред конкурентите. Тези преимущества, съзнателно или несъзнателно, признават потребителите и искат да ги притежават.
В потребителското онлайн проучване взеха участие 10 000 души от цялата страна в съотношение: 68% жени срещу 32% мъже. Най-активна бе групата на младите хора на възраст между 26 и 35 години. По отношение на доходите с най-голям дял (30%) са участниците с доход на домакинството над 1500 лв.

Мнозинството от участниците в изследването (76%) посочват, че са запознати с марките на пазара, като всеки трети заявява, че е изключително добре запознат с тях.

Решаващо влияние върху избора при покупка на стоки и услуги оказват мнението на приятелите, ползвали тази марка, конкурентните цени и маркетинговите активности – добрата рекламна кампания и положителният образ на марката в медиите.

Жените се влияят в по-голяма степен от мнението на приятелите, отколкото мъжете, докато вторите са повлияни повече от известността на марката.

Сред възрастовите групи влиянието на приятелите е най-силно при групата на 18–25 г., докато конкурентната цена въздейства в най-голяма степен на хората над 45 г. Известността на марката е показател, който влияе най-силно както на най-младата възрастова група – под 18 г., така и на най-възрастната – над 45 г.

Повечето от участниците са склонни да заплатят по-висока цена за любимата си марка, като преобладават посочилите 10% увеличение на цената. Почти всички участници в изследването (91%) асоциират марковата стока с високо качество. Половината от гласувалите смятат, че брандът разкрива в значителна степен тяхната индивидуалност, и заявяват лоялност към марките, които купуват. Сред гласувалите преобладават тези, които биха се доверили на известна марка, ако не са добре запознати със стоката или услугата, която купуват, както и тези, които търсят изгодна цена, но купуват стоката само ако харесват марката.



Номинираните марки бяха позиционирани за оценяване по сектори в 29 категории от потребителския сегмент на българския пазар.

ТОП 20

1. COCA-COLA - Напитки – безалкохолни

2. М-Тел - Телекомуникации

3. GOOGLE - Интернет

4. bTV - Медии – телевизия и радио

5. NOKIA - Технологии

6. ADIDAS - Облекло и обувки

7. NESCAFE - Напитки – кафе и чай

8. MILKA - Храни – шоколадови и захарни изделия

9. ARIEL - Стоки за бита

10. SONY -Технологии

11. MERCEDES–BENZ - Автомобили

12. GLOBUL - Телекомуникации

13. HEINEKEN - Напитки – бира

14. MICROSOFT - Технологии

15. BMW - Автомобили

16. NESTLE - Храни – шоколадови и захарни изделия

17. NIKE - Облекло и обувки

18. BAYER - Фармация и медицина

19. OMV - Горива

20. TUBORG - Напитки – бира

ЛИДЕРИ ПО СЕКТОРИ В КАТЕГОРИИТЕ



MERCEDES–BENZ - Автомобили

GOOGLE - Интернет

L*OREAL - Козметика и продукти за лична хигиена

в. „24 ЧАСА“ - Медии – вестници и списания / всекидневен вестник

в. „КАПИТАЛ“ - Медии – вестници и списания / седмичен вестник

сп. „ТЕМА“ - Медии – вестници и списания / седмично обществено-политическо списание

сп. „БЛЯСЪК“ - Медии – вестници и списания / седмично лайфстайл списание

PLAYBOY/COSMOPOLITAN - Медии – вестници и списания / месечно списание мода и лайфстайл

сп. „МЕНИДЖЪР“ - Медии – вестници и списания / месечно списание за бизнес, маркетинг

bTV - Медии – телевизия и радио/ национална телевизия

ДАРИК РАДИО - Медии – телевизия и радио / национално радио

COCA-COLA - Напитки – безалкохолни/ газирани безалкохолни напитки

ДЕВИН - Напитки – безалкохолни / минерални води

CAPPY - Напитки – безалкохолни/ натурални сокове

HEINEKEN - Напитки – бира

TODOROFF - Напитки – вина

JOHNNIE WALKER - Напитки – високоалкохолни / уиски

ABSOLUT - Напитки – високоалкохолни / водка

БУРГАС 63 - Напитки – високоалкохолни / ракия

METAXA - Напитки – високоалкохолни / коняк

NESCAFE - Напитки – кафе, чай / кафе

PICKWICK - Напитки – кафе, чай / чай

ADIDAS - Облекло, обувки

OMV - Горива

BRITISH AIRWAYS - Пътуване – авиокомпании

АЛМА ТУР - Пътуване – туроператори

HILTON/АЛБЕНА - Пътуване – хотели, курортни комплекси

MCDONALD*S/НЕДЕЛЯ - Ресторанти и кафенета

НАРОДЕН ТЕАТЪР „ИВАН ВАЗОВ“ - Свободно време и забавления

ARIEL - Стоки за бита / битова химия

ИДЕАЛ СТАНДАРТ - Стоки за бита / санитарен фаянс

BOSCH - Стоки за бита / черна и бяла техника

АДРЕС - Недвижими имоти

M-TEL - Телекомуникации

NOKIA - Технологии

ТЕХНОПОЛИС - Търговски вериги и центрове / хипермаркети за електроника

BILLA - Търговски вериги и центрове / супермаркети

METRO CASH & CARRY - Търговски вериги и центрове / хипермаркети за храни, стоки за бита

СТИЛИСТ КАПАНОВ - Услуги

BAYER - Фармация и медицина

VISA - Финансови услуги / кредитни карти

РАЙФАЙЗЕНБАНК (БЪЛГАРИЯ) - Финансови услуги / банки

ДЗИ - Финансови услуги / застраховане

DANONE ACTIVIA - Храни / млечни продукти

ТАНДЕМ - Храни / месни продукти

БЕЛЛА - Храни / общо

MAGGI - Храни / подправки

ОЛИНЕЗА - Храни / консервирани храни

КЕНАР - Храни / салати

НИЛАНА - Храни / хлебни изделия

MILKA - Храни / шоколадови и захарни изделия

ROLEX - Часовници и аксесоари. /БЛИЦ