Учениците от „турската“ община Руен са сред най-добрите в Бургаска област по български език и литература (БЕЛ). Това показват данните на Института за пазарна икономика и на сайта за статистически изследвания infograf.bg.

В област Бургас има 13 общини, като в само четири от тях през 2018 г. зрелостниците имат средна оценка от матурите по БЕЛ над 4,00, пише "Флагман".

На първо място е община Бургас с 4,45. После са Карнобат с 4,19 и Царево с 4,18. В Руен средната оценка е 4,01.

Класирането продължава с Приморско (3,73), Айтос (3,68), Несебър (3,65), Сунгурларе (3,54), Поморие (3,52), Созопол и Камено (с по 3,34).

На предпоследно място са учениците от Средец – с 3,32, а на дъното е Малко Търново – с едва 3,06.

Разликите в оценките между първите и последните са сериозни. На какво се дължи това?

Факторите са много – големина на населеното място, семейна среда, традиции и др.

„Ако сега направим среща с учителите, ще кажат, че има и голяма разлика във випуските. Децата се различават във всяка година. Има разлика и в самия училищен екип, който преподава в съответния випуск“, коментира пред „Флагман“ Виолета Илиева, началник на Регионалното управление на образованието – РУО-Бургас.

Според нея не е вярно, че преди десетилетия образованието е било много по-добро.

„Нямат стигане нашите деца. Само погледнете какви дигитални умения имат“, сочи тя.

Илиева смята, че противопоставянето и критичните коментари за днешното образование се дължат на традиционния сблъсък между поколенията.

Защо обаче в областния център Бургас оценките по БЕЛ са отчетливо по-добри.

Виолета Илиева казва: „Това е естествено. Мога да го свържа и със самите учители. В Бургас всеки учител преподава по един учебен предмет или по специалността от висшето образование. В малките общини един учител съставя своята норма на преподавателска заетост освен от специалността си от висшето образование, но той води примерно още два други предмета, по които може и да не е специалист. Друга причина са слетите класове, срещу което също водим голяма борба, но така или иначе в малките населени места това явление съществува.“

За второто място на община Карнобат Илиева пояснява: „Карнобат е община с много добре структурирано образование, особено двете средни училища „Кирил и Методий“ и „Христо Ботев“ са на много високо ниво. Ние оттам имаме и деца на национални олимпиади.“

Третото място на община Царево в класацията по БЕЛ шефката на РУО обяснява с това, че там става въпрос за само един клас и че вероятно има завършили, които не са се явили на зрелостни изпити.

„Вие трябва да търсите и броя на учениците, които са се явили, и броя на учениците, които са завършили, за да се направи един по-прецизен анализ и разрез на тези оценки“, казва Виолета Илиева. Един дванайсетокласник можел да завърши, но да не се яви на зрелостен изпит.

„Ако има оценка поне 3,00 по всички предмети, той е завършил 12-и клас, но той не е задължен да се яви на матура. Той ще се яви на матура, ако желае да получи диплома за завършено средно образование. В противен случай получава удостоверение за завършен 12-и клас, което не е равностойно на диплома“, пояснява шефката на РУО-Бургас.

Не става много ясно защо обаче в Малко Търново успехът е само 3,06.

Според Виолета Илиева следва да се има предвид, че там завършилите в цялата община са едва десетима и са от защитено училище.

Преди години в руенското село Люляково се явило на матура по френски дете, което учело във френско-езична страна. То получило 6,00. Но понеже било единственото, общата оценка за Бургаска област по френски език била също 6,00.

Затова трябва да се види съответният резултат като средно-аритметично между колко ученици е получен, смята Виолета Илиева.

Интересен е случаят „Руен“.

Общината е известна като най-турската в областта - около 90% от населението е от турския етнос.

Шефката на РУО обаче казва: „Вие не подценявайте Руен. Там учебният процес тече, мотивирани са. Особено в село Руен.“

В училището в Люляково средният успех е по-нисък, „но в Руен имахме и на олимпиада по химия“, коментира Виолета Илиева.