На 3 февруари 1859 г. е роден немският инженер, изобретател, професор по термодинамика, авангарден авиоконструктор и индустриалец Хуго Юнкерс. Той умира точно на рождения си ден през 1935 г.
Юнкерс започва дейността си като конструктор и производител на битова техника, по-късно той се ориентира към авио- и двигателостроенето; създава първия в света целометалически самолет и оставя след смъртта си истинска промишлена империя за производството на самолети и самолетни двигатели.<br /> <br /> <strong>Началото</strong><br /> <br /> Бащата Юнкерс е фабрикант, притежаващ земя, фабрика за керемиди и тъкачна фабрика. Синът се представя като много добър ученик и студент, завършва техническо училище в Бармен и техническите университети в Берлин, Карлсруе и Аахен, като още по време на следването си привлича вниманието на своите преподаватели.<br /> <br /> В Аахен неговият професор, Адолф Слаби, го свързва с Вилхелм фон Ехелхойзер, разработващ нов газов двигател, с когото Х. Юнкерс основава на 21.10.1882 г. в гр. Десау първата си фирма &bdquo;Hugo Junkers - Civil Ingenieur, Dessau&ldquo;. През 1882 г. той регистрира първия си патент. Новооснованото предприятие разработва и произвежда основно отоплителни системи и газови бойлери за бита. Продукцията му има безупречна репутация и се радва на много добър пазар.<br /> <br /> През 1883 г. 24-годишният Хуго Юнкерс е поканен за професор по термодинамика в университета в Аахен, където преподава до 1912 г. Там той организира експериментален отдел за разработка и производство на газови и дизелови двигатели, като отделът е изцяло финансиран от фирмата му &bdquo;Junkers &amp; Co&ldquo;, създадена през 1897 г. в Десау.<br /> <br /> <strong>Двигателите</strong><br /> <br /> През 1913 г. Х. Юнкерс основава в Магдебург фирмата Junkers Motorenwerke (Юнкерс Моторенверке) за производство на авиационни двигатели (работила до 1915 г.), а през 1923 г. в гр. Десау дружеството с ограничена отговорност Junkers Motorenbau GmBH (известно като Jumo).<br /> <br /> Първият серийно произвеждан двигател е Junkers L 1. Буталните двигатели на фирмата с марките Junkers и Jumo са широко използвани в немската авиационна промишленост, а по-късно с реактивния двигател Jumo 004 летят първите бойни реактивни самолети в света - изтребителят Me-262 и бомбардировачът Ar-234.<br /> <br /> <strong>Самолетите</strong><br /> <br /> През 1908 г. Х. Юнкерс се сближава с проф. Ханс Райснер, имащ интереси в областта на динамичното летене. Райснер е проектирал самолет с аеродинамична схема &bdquo;патица&ldquo;, който е построен във фирмата на Юнкерс Junkers &amp; Co. През 1909 г. двамата започват съвместна работа, а през 1910 г. Х. Юнкерс регистрира първия си патент (№ 253788) в областта на авиацията, представляващ проект за самолет от тип &bdquo;летящо крило&ldquo;.<br /> <br /> През 1914-1915 г. екипът на Юнкерс проектира и произвежда J 1 - първия в света самолет, направен изцяло от метал. Официално самолетът е наречен &bdquo;Желязна птица&ldquo; (Eisenfogel), но скептично настроените към новата конструкция авиатори и специалисти го кръщават &bdquo;Ламариненото магаре&ldquo; (Blechesel) и с това име той остава в авиационната история.<br /> <br /> Първият серийно произвеждан самолет с марката &bdquo;Юнкерс&ldquo; е J 4 (военно обозначение Junkers J.I). Това е разузнавателен самолет, който се явява и първия в света брониран боен самолет, тъй като част от тялото представлява бронирана кутия, в която се помещават пилотската кабина и двигателят. Първият полет на J 4 е в началото на 1917 г., като самолетът успява да участва в Първата световна война.<br /> <br /> На 4 май 1918 г. прави първият си полет J 10 - първият в света серийно произвеждан целометалически моноплан. Това е разузнавателен самолет, но поражението на Германия във войната налага преустройството на построените машини в пътнически и пощенски самолети.<br /> <br /> Под ръководството на проф. Хуго Юнкерс са разработени още много самолети: Сред тях са пътническият Junkers F 13, отбелязал голям търговски успех и изнасян за много държави и чужди авиокомпании; четиримоторният гигант Junkers G 38 с 44-метрово крило (1929 г.) и тримоторния Junkers Ju 52, станал известен в целия свят, притежаван от 27 авиокомпании през 1937 г. и гръбнак на транспортната авиация на Луфтвафе през Втората световна война. Последният самолет, разработен под ръководството на Х. Юнкерс, е шестместният пътническия Ju 60 през 1932 г.<br /> <br /> Самолетите &bdquo;Юнкерс&ldquo; са произвеждани по лиценз в Швеция, Япония, Франция, Испания и СССР.<br /> <br /> <strong>Хуго Юнкерс и Съветският съюз</strong><br /> <br /> След края на Първата световна война Германия е лишена от правото да развива военна промишленост. Частичен изход от това положение се намира в подписания през 1922 г. Рапалски договор (по името на Рапало, предградие на Генуа, Италия) между Германия и СССР. С този договор двете държави се признават взаимно (Съветският съюз все още не е признат от Световните сили) и слагат началото на политически и промишлено-икономически взаимоотношения.<br /> <br /> Осланяйки се на Рапалския договор, много немски фирми започват да разработват различни образци военна техника и да ги продават на СССР. Хуго Юнкерс постъпва иначе - той получава от съветското правителство концесия са самолетостроене на съветска територия и изгражда в московското предградие Фили най-модерното до този момент предприятие за производство на самолети в СССР. Благодарение на това съветската държава получава освен машините, произведени в предприятието, също така и необходимия опит и подготовка на кадри в самолетостроенето.<br /> <br /> <strong>В Нацистка Германия</strong><br /> <br /> След идването на власт нкерс на Хитлер в Германия, професор Юнкерс изпада в немилост. Той не е долюбван от нацистите заради социалистическите си и пацифистки убеждения. Обвиняван е във връзки с левичарски настроени групи и за съюз с комунистите. За последното обвинение голяма роля изиграва и построеният от него авиозавод край Москва.<br /> <br /> Юнкерс и най-близките му сътрудници постепенно са изтласквани от ръководните места в концерна &bdquo;Юнкерс&rdquo; и са заменяни с верни на режима хора. Самият Х. Юнкерс е подложен на полицейски тормоз и лишен от правото да се среща с колегите и сътрудниците си.<br /> <br /> Споделящ пацифистки убеждения, през последните 15 г. не разработва военни машини. Той няма нищо общо с пикиращия Ю-87 &bdquo;Щука&rdquo;, заложен за разработване още през 1933 г. от конструктора Херман Полман.<br /> <br /> Изолиран в имението си в Байришцел, професор Хуго Юнкерс умира след дълго боледуване точно на рождения си ден 3 февруари 1935 г. на 76-годишна възраст.<br /> <br /> <em>/По материали в интернет/</em><br /> <br />